Minister Slob wil de hulp voor scholieren met een psychische of lichamelijke problemen verbeteren. De minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs vindt dat schoolleiders, leraren en ouders beter betrokken moeten worden bij het vinden van goed passend onderwijs voor de zorgleerlingen. Ook moet er een einde komen aan de huidige bureaucratische werkwijze bij het aanvragen van zorg, zo zegt Slob in een brief aan de Tweede Kamer.
De minister begrijpt de zorgen bij leraren, ouders en het onderwijsveld. Het passend onderwijs is vooral een bestuurlijk constructie geworden, met veel administratieve lasten. Er wordt te weinig gekeken naar wat het beste is voor een kind. “Door het te hebben over systemen, worden mensen achter dat systeem anoniem en verdwijnt de menselijke maat”, schrijft Slob. “Het kind moet voorop staan, niet het systeem.”
“De brief is een signaal dat er serieuze verandering nodig is en dat we zomaar niet verder kunnen op de huidige weg.”
Buiten spel.
De Tweede Kamer is zeer kritisch over het huidige systeem, het zogeheten passend onderwijs waarbij zorgleerlingen ondersteund worden op een reguliere school en niet op aparte scholen, zo zeiden coalitie- en oppositiepartijen eind mei tegen de NOS. De partijen vinden kinderen teveel in de knel komen, ouders buiten spel staan en de zogenoemde samenwerkingsverbanden niet goed functioneren. Dit zijn organisaties – in totaal zo’n 150 verdeeld over Nederland – die allemaal met een eigen aanpak overheidsgeld voor zorgleerlingen in hun regio moeten verdelen.
Dit bericht heeft 0 reacties