Senior Service

Senior Service ondersteunt mantelzorgers

Uit een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau naar het functioneren van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) blijkt dat de zorg voor mensen met een beperking goed op orde is, maar dat de mantelzorgers onder steeds grotere druk komen te staan. Zij moeten het gat vullen dat door de terugtrekkende overheid ontstaat, maar tijdens het ‘keukentafelgesprek’, waarin de zorgbehoefte wordt verkend, is er wel oog voor de cliënt, maar wordt de uitgeputte mantelzorger over het hoofd gezien.

Dat merken ze bij Senior Service, een maatschappelijk bedrijf dat mantelzorgers ondersteunt. Vooral partners of familieleden van mensen die lijden aan dementie roepen de hulp in, maar de dienst is bedoeld voor álle mantelzorgers. Voortgekomen uit twee organisaties uit Rotterdam en Oosterbeek heeft Senior Service sinds twee jaar een landelijk netwerk. Vier jaar geleden had het bedrijf nog acht coördinatoren die het contact tussen hulpverlener en cliënt verzorgden, nu zijn dat er 21. Het aantal betaalde medewerkers groeide van 200 naar 600.

Geringe ondersteuning
Volgens Karin van Breukelen, manager bij Senior Service, hebben overbelaste mantelzorgers vaak maar geringe ondersteuning nodig om de mantelzorg toch vol te kunnen houden. “De meeste mensen willen heel graag voor hun partner of familielid blijven zorgen, maar ze kunnen het niet meer aan. Dan kan het enorm schelen als er drie keer per week iemand nachtdienst heeft, zodat de mantelzorger kan doorslapen. Of dat er overdag iemand beschikbaar is, zodat de echtgenoot even naar de kapper kan.” Een kleine ondersteuning heeft vaak een groot effect, zegt ze.

Verpleegachtergrond
De werknemers van Senior Service hebben vaak een ‘verpleegachtergrond’, maar verlenen geen medische zorg. “Als beide partijen daar achter staan, kan een medewerker wel de steunkousen aantrekken en de cliënt onder de douche assisteren, zoals een familielid dat ook zou doen, maar daar houdt het op. Onze mensen zijn er ter ontlasting van de mantelzorger.” De meeste medewerkers, die allemaal hun ‘eigen’ cliënt hebben en in vaste dienst zijn, zijn al wat ouder, vanaf veertig jaar tot zelfs over de tachtig.

Maatschappelijk bedrijf
Het maatschappelijk bedrijf dat alle winst weer in de organisatie investeert, biedt niet alleen ‘bezoek’ aan, medewerkers gaan ook met cliënten mee naar het ziekenhuis, leveren 24-uursbegeleiding, en alles wat daar tussen zit. Ze zoeken zelfs uit of de kosten, 32 euro per uur, onder het persoonsgebonden budget (pgb) vallen. “Niet alleen is de persoonlijke aandacht waardevol”, zegt Van Breukelen. “Onze diensten zijn ook goedkoper dan de niet-medische taken die momenteel onder het kopje ‘zorg’ vallen. Vandaar dat steeds meer gemeenten onderzoeken of onze service niet onder de financiering van de Wmo kan vallen.” Zo kan er meer persoonlijke aandacht worden geboden, tegen een láger tarief.

Meer weten over Senior Service – klik hier

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.