Scootmobielen zijn niet veilig genoeg en moeten zo snel mogelijk gaan voldoen aan strengere veiligheidseisen. Dat zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een rapport.
De SWOV deed de afgelopen jaren onderzoek naar 35 ernstige ongelukken met de scootmobiel. Daaruit blijkt dat gebruikers in gevaarlijke situaties de gashendel in knijpen, terwijl die juist losgelaten moet worden om te stoppen. Daarom wil de stichting dat er een aparte rem op de scootmobielen komt.
Niet stabiel
Ook is het voertuig volgens het onderzoek niet stabiel genoeg. Bij een oneffenheid raakt de scootmobiel in bepaalde gevallen uit balans. Daardoor kan de gebruiker vallen. Dat geldt ook als de bestuurder moet uitwijken om bijvoorbeeld een botsing te voorkomen.
Aanpassen
Ook vindt de SWOV dat smalle fietspaden verbreed moeten worden en dat stoepranden langs fietspaden verwijderd moeten worden. Ook zouden verkeerslichten beter afgestemd kunnen worden op de snelheid van scootmobiels.
In gesprek met fabrikanten
In een reactie op het rapport zegt minister Van Nieuwenhuizen van Verkeer dat ze vindt dat “alle gebruikers van scootmobielen erop moeten kunnen vertrouwen dat ze veilig aan het verkeer kunnen deelnemen”. Ze gaat in gesprek met de fabrikanten van de scootmobielen. “Zodat ze direct al aan de slag gaan met de aanbevelingen van de SWOV. Ook zal ik met gemeenten de uitkomsten van dit rapport bespreken.”
Dit bericht heeft 0 reacties