Een groot deel van de burgers is niet goed op de hoogte van het zorgaanbod van de apotheek. Burgers die dit wel weten, kiezen hun apotheek vaker op basis van diensten en service die de apotheek aanbiedt. Dit blijkt uit onderzoek onder bijna 800 panelleden binnen het Consumentenpanel Gezondheidzorg van het Nivel.
Soms zijn burgers niet goed op de hoogte, omdat ze zelf geen behoefte hebben aan de intensievere zorgdiensten die de apotheek biedt. Voorbeelden zijn medicijnkluisjes of herinnerservice wanneer patiënten hun medicijnen weer op kunnen halen. Wel vinden burgers het belangrijk dat hun apotheek een breed scala aan zorgactiviteiten ontplooit.
Praktisch
Burgers kiezen hun apotheek op basis van praktische overwegingen zoals de afstand tot de woning of tot de huisartspraktijk. Deze overwegingen zijn belangrijker dan zorggerelateerde overwegingen. Als burgers een apotheek gekozen hebben, gaan ze vrijwel altijd daar heen om hun geneesmiddelen op te halen. 9 van de 10 burgers gaan altijd naar dezelfde apotheek. Voor patiënten met een chronische aandoening betekent dit dat apotheken continue zorg kunnen leveren. De apotheek weet dan welke medicijnen de patiënt gebruikt en wanneer deze weer nieuwe medicijnen nodig heeft. Zo kunnen zij de patiënt begeleiden in het medicatiegebruik wanneer er problemen zijn.
Apotheek en huisartspraktijk: een team
Er liggen voor apotheken ook kansen in het versterken van de samenwerking met de huisarts. Veel burgers zien graag dat apotheker en huisarts als team samenwerken in de zorgverlening rondom geneesmiddelen. Burgers zien de huisarts als vraagbaak bij problemen over geneesmiddelen. Belangrijke taken van de apotheek vinden zij medicatiebewaking en het geven van informatie. Een aanzienlijk deel van de burgers ziet graag dat apotheek en huisartspraktijk samen overleggen over de medicatie van hun patiënten.
Dit bericht heeft 0 reacties