De digitale zorgdienst BeterDichtbij is sinds kort beschikbaar voor alle zorginstellingen in Nederland. De dienst is gericht op eenvoudig en veilig contact met patiënten via de smartphone. BeterDichtbij wordt per 1 januari 2018 een zelfstandig bedrijf.
Aan de basis van BeterDichtbij staan de 30 regionale ziekenhuizen die lid zijn van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Zij hebben ingestemd met de oprichting van het nieuwe bedrijf. Hierdoor is het mogelijk dat alle zorginstellingen in Nederland gebruik gaan maken van de digitale dienst, die de vorm heeft van een app. BeterDichtbij wordt op dit moment al gebruikt in een aantal regio’s. De deelnemende patiënten kunnen met de app berichten uitwisselen met hun huisarts, de medisch specialist, een verpleegkundige of een andere zorgverlener. De initiatiefnemers stellen dat het gebruiksgemak te vergelijken is met dat van WhatsApp.
Privacy en veiligheid
Niet alleen het gemak, maar ook de privacy en de veiligheid zijn belangrijke onderdelen van de digitale dienst. De inhoud van de gesprekken is bijvoorbeeld alleen zichtbaar voor de patiënt zelf en zijn of haar zorgverleners. Het systeem wordt bovendien regelmatig getoetst door specialisten op het gebied van digitale veiligheid.
De gebruikers stellen vaak korte medische vragen. Denk aan vragen over medicatie, symptomen of over uitslagen van een onderzoek. Ook als je geen patiënt bent, kun je gebruik maken van de app. Bijvoorbeeld voor praktische vragen aan het ziekenhuis over parkeren, bezoektijden of een afspraak.
Meer weten: Klik hier
Dit bericht heeft 0 reacties