Rolstoelrijder en bestuurslid van Breda Gelijk Marcel Brans en cafébaas Bas Fierst van ‘Publieke Werken’ hebben elkaar gevonden in de strijd om een beter toegankelijke St Annastraat.
Publieke Werken beklaagde zich erover dat hij vier tafels en acht stoelen die moet verwijderen van het terras. Brans was boos op zijn reactie. Zijn eerste conclusie schreef hij op Facebook. Het terras blokkeerde de boel waardoor mensen met een functiebeperking er niet langs konden. .Een dag later ging hij kijken en moest aan de cafébaas toegeven dat het terras niet echt het verschil maakt. Ook zonder terras kun je er niet langs. Het café kan hij ook niet in. Omdat het trottoir te hoog is.
Metertje meer
Brans, zelf rolstoelgebruiker, blijft wel bij het beleid van de gemeente Breda die werkt aan een verbetering van de binnenstad van Breda.: “Misschien leidt het weghalen van het terras in dit individuele geval niet tot verbetering. Maar op andere plaatsen wel. Ondernemers pakken steeds een metertje meer totdat het hele trottoir versperd is. Er zijn veel plaatsen in de stad waar wij gewoon niet meer langskomen.” Het bezoek van Brands heeft er wel voor gezorgd dat beide partijen elkaar gevonden hebben in het streven naar een verbeterde St Annastraat. “Daar ben ik al 22 jaar mee bezig”, geeft Fierst aan. “Ze rijden als idioten. Het lijkt wel een circuit. Ik hoop dat dit een aanleiding is, maar ik heb langzaamaan de hoop opgeven.” Volgens Fierst en Brans is duidelijk wat er moet gebeuren. “Die paaltjes moeten weg”, stelt de café-eigenaar. “En de trottoirs naar beneden, zodat dezelfde situatie krijgt als de Veemarktstraat.”
De straat op
Volgens Brans zijn er nu plannen om het toegankelijkheidsprobleem in een keer op te lossen. “Maar tot die tijd is er een situatie die heel moeilijk te accepteren valt. Je moet daar echt de straat op. Ik heb daar even met Bas gepraat, op de straat, en toen moesten er meerdere auto’s langs. De straat is veel te vol. Brans: “Wij willen als platform Breda-Gelijk ondernemers niet dwars zitten. Die verdienen geld voor onze stad, zodat er leuke dingen kunnen gebeuren. Daarom is het beter om die straat autoluw te maken. Daar vinden wij elkaar in, zeker. Ik ben nu met hem in contact. Samen kunnen we naar een beter situatie streven. Geef die straat terug aan de mensen. Nu is de straat van de auto’s. Kijk maar naar hoe de Willemstraat is geworden. Dat is toch top?”
Dit bericht heeft 0 reacties